A jövő, menő!

A jövő, menő!

A rettegett kolonoszkópia

2020. március 09. - Satya54

Ez az év is jól kezdődött. Januárban Izlandon csodáltuk a természet szépségeit, majd február elején a Magas-Tátrában túráztunk hóviharban. Milyen szerencsések vagyunk, hogy nyugdíjasként 66 évesen ilyen csodákat élhetünk meg! Teljesen el is felejtettem, hogy mielőtt a Tátrába elindultunk kaptam egy levelet, hogy kisorsoltak egy vastagbél rákszűrésre, amihez székletmintát kellett beküldenem. Nem érdekelt a dolog, hiszen makkegészséges vagyok. Épp az Élősködők vetítéséről tértünk haza, amikor a postaládában megkaptam az értesítést. Ennek a filmnek amúgy is van egy igen erős hatása a nézőkre, de a levél felbontásával ezt még lehetett fokozni. Mit mondjak, mintha maga Mohamed Ali vágott volna gyomron, amikor megtudtam, hogy a leadott mintám pozitív. Szóval lehet, hogy rákos vagyok! A székletminta eredménye nem jelent teljes bizonyosságot, de azért egy pozitív eredményt nem szabad figyelmen kívül hagyni.“Remekül érzi magát, kitűnő étvágya van és éppen ma lett 50 éves… – akkor Ön a vastagbélrák összes jellegzetes tünetével rendelkezik.” Így hirdetik Amerikában a vastagbél szűrővizsgálatot.

Pontosan ezek a tünetek jelentkeztek nálam is. A feleségem már sok százszor elmondta, hogy menjek el egy vastagbéltükrözésre, mert Apám is vastagbél rákban halt meg és így 30 %-al nagyobb a kockázatom, mint másoknak. Bár látszatra néha értelmes emberként viselkedek, és tudom, hogy mennyire fontosak a szűrővizsgálatok, de bevallom belül én is bunkó magyar macsó vagyok. - Az én fenekembe ne dugdossanak gumislagot! - Nincs nekem semmi bajom! - mondom leplezve gyermeki félelmemet a kolonoszkópiától. De most nincs mese, el kell menni! Mondanom sem kell borzalmas két hét volt, míg bekerült a nevem egy kockás spirálfüzetbe ( magyar egészségügy a 21. században ) hogy csütörtök 10 óra. Sajnos Apám után tudom, miről van szó: megműtenek, sugárkezelés, kemoterápia egy - másfél évig élő halott vagy, aztán meg igazi. Iszonyú szorongások közepette vártam, hogy végre beszólítsanak. Nem tudom mitől féltem jobban a vizsgálattól vagy az eredményétől? Abban a kórházban ahová engem utaltak a vastagbéltükrözést elvégzik normál módon, bódított állapotban vagy altatásban is. Én a bódulatban történő vizsgálatot kértem, legyen azért tartása egy bátor (?) férfinak. Amikor felfeküdtem a vizsgáló asztalra egy zabszem nem fért volna be a fenekembe, nem az a csodakamera. Aztán kaptam egy vénás injekciót és egész szorongásom kb. úgy öt másodpercig tartott. A szintetikus bódítószer hatására magamnál voltam, egyszer szóltak, hogy forduljak hanyatt, amit végre is hajtottam. Aztán láttam még a monitoron a vastagbelem, valamit beszéltünk is az orvossal. Majd, mint egy hipnózisból felébresztett egy csettintésre magamhoz tértem. - Vége a vizsgálatnak- szóltak, öltözzek fel. Saját belső órám szerint ez nem volt több egy-két percnél. A feleségem mondta, hogy kb. fél órát voltam bent, természetesen pontosan annyit, mint a többi beteg is előttem. Hát ennyi volt! Ettől rettegtem már több mint 10 éve, hogy egyszer majd el kellene mennem tükrözésre! Amiért személyes történetemet most megosztom az nem más, hogy minden kortársamnak elmondjam a bódulatban végzett kolonoszkópia : SEMMI , NULLA, ZÉRÓ, EGY SZÚNYOGCSÍPÉS FÁJDALMASABB. Ha téged is kisorsoltak a szűrésre, ha volt a családodban vastagbélrákos rokonod, ha csak enyhe kételyeid vannak, hogy nincs rendben valami odalent, vagy ha egyszerűen elmúltán ötven éves és vannak még terveid az életben, nyugodtan menj el egy tükrözésre. ( A nem bódulatban végzett vizsgálatról értelemszerűen nincs tapasztalatom – a sógorom szerint ki lehet bírni , ami nem biztos, hogy ugyanazt jelenti, mint amit az előbb leírtam. ) A vizsgálat eredménye is tanulságos. Nincs vastagbél rákom. Amikor ezt megtudtam kisebb földrengés volt a rendelőintézet több száz méteres körzetében, a szívemről leeső hatalmas kő hatására. De! Van két 3mm nagyságú polipom. Ezek úgy száz éves koromban jelentenének problémát, de addigra már úgyis egy urnában fogok porosodni. Sajnos ezen felül van egy 5 cm-es polipom is, ami még nem rák, de pár éven belül elrákosodna és pontosan úgy halnék meg kb. 6 – 10 év múlva mint szegény Apám. Ezt a kis kinövést egy egynapos laparoszkópiás műtéttel pár hét múlva kiszedik.

Nemsokára lesz a 66. szülinapom, de mostantól tartok előtte két héttel egy másikat is március 5.-én. Persze van még ezer nyavalya, amiben meg lehet halni a számuk most talán eggyel kevesebb lett. Nagy kár, hogy Facebookon nincs még olyan időgép funkció, amellyel a múltba is lehetne posztokat küldeni. Mert ezt a bejegyzést biztosan elküldeném Sanyinak, Juditnak,Tibinek, Zolinak és nem utolsó sorban Apámnak ( és annak az évi ötezer honfitársamnak, aki vastagbélrákban halnak meg évente ) a betegségük diagnosztizálása előtti három évre visszadátumozva. Sajnos ez lehetetlen. De legalább a ma élők elolvashatják.

A bejegyzés trackback címe:

https://jovomeno.blog.hu/api/trackback/id/tr3115511760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vizipok8 2020.03.10. 00:40:21

45 éves vagyok. Januárban találtak a végbelemben 2 polipot. Szerencsére jóindulatú, műthető. (Még nem történt meg a műtét) Nekem is azt mondta a doktor, hogy néhány év múlva rákká alakult volna. Azért mentem el vizsgálatra mert vért találtam a székletemben többször is. Mindenki azt mondta ne foglalkozzak vele, csak aranyér. De nem múlt a vérzés és nyugtalan voltam emiatt. A doki azt mondta, hogy egyre fiatalabb korban jelentkeznek a polipok és nem mindegyik vérzik. Érdemes elmenni szűrővizsgálatra. Ezzel csak azt szerettem volna mondani, hogy nem csak az idősebb emberek betegsége. Mindenki menjen el, ha elmúlt 40 éves vagy ha bármi szokatlant talál a székletével kapcsolatban. Főleg vért.

Szabo T 2020.03.10. 00:57:48

Amerikában valóban 50 éves korban kezdik a szürövizsgálatot. A kórházunkban napi 25-35 betegnél végeznek vastagbél- és gyomortükrözést, 90%-nál altatásban. Mindenképp EL KELL MENNI vastagbéltükrözésre olyasvalakinek, akinek már elöfordult a családjában vastagbéldaganat. A posztoló tökéletesen leírta: 20-25 perces vizsgálat, de éveket nyerhetünk vele. Én most nyáron megyek egy ismerös gasztroenterológushoz.

Amúgy kitünö a poszt, humoros, de informatív :)

Feca 2020.03.10. 06:08:44

Csak megerősíteni tudom a leírtakat. Nekem szerintem kicsit túltolták a bódítót. Filmszakadás. Aztán rémlik, mikor kitoltak a vizsgálóból. Még otthon szunyáltam pár órát, mire kitisztult az agyam. Negatív, 53 év.

Péter A Hűtősfuvaros 2020.03.10. 06:42:22

Csak egy apró kérdés:
Nem úgy működik, hogy ha találnak polipot, azt egyből eltávolítják?

Commandante Jayasuriya 2020.03.10. 06:47:45

Én 68 éves, igen jó fizikai, és szellemi állapotú polgárként tudatosan, önszántamból, és ami a lényeg, tünetmentesen mentem el egy fizetős kolonoszkópiára, ami mondhatjuk bátran, hogy közel egy havi nyugdíj összegébe került. De beszéljünk talán arról is, hogy mi van a beígért, bizonyos életkor felett minden férfinak ingyenes vastagbélrák szűréssel, amit évek óta el kellett volna kezdeniük? Egyébként ha tünetmentesen kér beutalót, és megy el az ember bármilyen szakrendelésre, az orvosok többsége ab ovo hülyének nézi. Na ennyit a magyar betegségmegelőzésről, és az egészségmegőrzésről.

Köldök_szösz 2020.03.10. 07:03:37

Én magánrendelőben voltam és altatásban csinálták. Semmire nem emlékszem abszolút. Viszont az előkészületek sokkal rosszabbak (non-stop fosás a hashajtótól)

Satya54 2020.03.10. 07:18:07

Péter, teljesen igazad van a kisebb polipokat azonnal eltávolítják. Én nagyon hálás vagyok ennek a kórháznak, a vizsgálatot végző orvosnak, ezért nem fikáztam nagyon a magyar egészségügyet. De a szervezés valami katasztrofális. Kockás füzet, nulla tájékoztatás stb. Nekem egyszerűen elfelejtettek szólni, hogy vigyek vérvizsgálati labort! Gondoltam a régebbiek meg vannak valahol a TAJ számom alatt. Természetesen az orvos nem hitte el bemondásra , hogy nincs véralvadási problémám, és csak mert nagyon rendes volt, megcsinálta a vizsgálatot....

moonshadow 2020.03.10. 07:38:54

Ha jó szakember csinálja akkor tényleg gond nélkül le megy a vizsgálat.
Mint utóbb megtudtam a papírról, két féle bódítót-érzéstelenítőt is alkalmaztak, az egyik annyit csinál, hogy törli a rövid távú memóriát, vagyis éppen lehetett kellemetlen is a vizsgálat, csak nem emlékszel rá. :D
A rossz része az amikor ki kell pukizni a sok levegőt a bélrendszerből mait avizsgálathoz felfújnak. Ekkorákat még életemben nem pukiztam.
A helyes módszer, hogy ülsz a wc-n és kicsit előredőlve megfeszíted magad és nyomod le a lábad mintha fel akarnál állni, és ezt ismételgeted. Olyankor szép nagy adagokban lehet a levegőt kipukizni.

2020.03.10. 08:22:52

"...megműtenek, sugárkezelés, kemoterápia egy - másfél évig élő halott vagy, aztán meg igazi."

Élő példa vagyok, hogy ez így, ebben a formában nem igaz.
2017. február óta volt 22 sugár-, és 29 kemoterápiás kezelésem, négy műtétem.
Legyőztem 5 darab - egy prosztata-, egy végbél-, egy duplex máj-, és egy tüdő - daganatot, valamint nyolc darab nyirokcsomó áttétet.

FlybyWire 2020.03.10. 08:54:40

Baromság.
Nekem kettő is volt. Az első 10 éve, ott még kaptam elég bódító anyagot, de azért azt is éreztem.
Idén viszont.... magánkórház (cég fizeti), jóval kevesebb bódítóanyag - hát, komplett tortúra volt.A nagy részét elfelejtettem, de feleségem velem volt, és amikor kihoztak hozzá, azt mondja, hogy csak annyit tudtam mondogatni: ilyet soha többet, soha többet.
Arra a részre tisztán emlékszem, amikor a vékonybélbe akartak feljutni, de elakadtak. Többször is. Emlékszem, hogy könyörögtem, hogy ezt ne csinálják. A leletbe is annyi került: "a beteg nehezen tűri".
25 ezer lett volna az altatás, életem egyik legnagyobb hibája, hogy nem kértem!

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2020.03.10. 09:04:46

Ellenvélemény. Azzal együtt, hogy valóban fontos vizsgálat, van akinél nagyon nem működik (mondjuk az én esetem 20 éve volt, lehet, hogy azóta már önjáró nanorobotokkal csinálják). Vizsgálat közben csillagokat láttam (megállapításom szerint a bódítás nem a fájdalomból, hanem az arra mutatott reakciókból vesz le...), egy nagyon aranyos ápolónő odaadta a kezét, hogy fogjam, lila-zöldek voltak az ujjai mire végeztünk. A menet közben elhangzó megállapítás szerint "a beteg bélrendszere különösen kanyargós, az eszköz felvezetése nehézkes". Főleg azok a pillanatok égtek be, mikor megfogtak két oldalról és megfordítottak, miközben két méternyi kábel volt odabent, ahol a nap se süt... Bónuszban 24 órán keresztül hánytam a művelet után. Annyiból természetesen megérte, hogy az adott gyanú nem igazolódott.

FlybyWire 2020.03.10. 09:13:49

@FlybyWire: Azt azért hozzá kell tennem, hogy természetesen el KELL menni ezekre a szűrésekre, viszont mindenkinek az altatásos módszert tudom kizárólag ajánlani.

biododírium 2020.03.10. 09:23:32

44 évesen mentem, mert apám nálam is vastagbélrákban halt meg és soha nem ment el szűrésre!
Magánkórház, bódítás. Max annyi "fájdalom", mint mikor nagyon csikar az ember hasa rohanás előtt :)
Negatív.
Pár év múlva 50 évesen megint megnézetem majd.

hidroponi 2020.03.10. 10:06:22

tizen valahany eve voltam. semmi boditas, semmi erzestelenites..szaarazon feldugtak a seggembe a csovet, ami levegot fujt. majd szetszakadt a belem, szurt, fajt. minden bajom volt. es a borzalom csak ezutan kezdodott. nem szoltak elore hogy kiserovel menjek ugyhogy egyedul, tomegkozlekedve erkeztem.
aztan fektettek 1-2oraig..vegig majd szetszakadva, mert termeszetesen a stresszben fingani sem tudtam..aztan 2 ora utan meguntam es hazaindultam..bar ne tettem volna. olyan gorcseim voltak, majd meghaltam. utkozben az osszes nyilvanos wc-t meglatogattam (hala a plazaknak) es mindenhol felorat szenvedtem. vegul 4 ora alatt hazaerterm es lefekudtem. masnap felebredve emeg mindig ereztem a felfuvodast...

Vaco55 2020.03.10. 10:24:11

35 éve mikor elősször voltam natúrba csinálták, érzéstelenítés nuku. A doki hogy elterelje a figyelmem szólt hogy láthatom merre jár, az elsötátített szobában a műszer lámpája átvilágított a hasamon. Ez nagyon jópofa volt addig amíg el nem kezdett "felpumpálni" hát akkor majdnem leugrottam az asztalról annyira fájt . legerősebb hascsikarás x 3 kb.
Azóta még volta kétszer azt már bódítással csinálták nem is éreztem. Bármikor bevállalom nyugtatok mindenkit. Mindhárom eset negatív lett.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.03.10. 10:27:00

Én többszor voltam már kolonoszkópián, mindig bódítás vagy altatás nélkül - csak egy Seduxen injekciót adnak előtte, semmi mást. Kellemetlen, amikor a vastagbél kanyarulatainál van a kamera, de kibírható. Az injekciónak csak egyetlen kellemetlen mellékhatása van, valami erős beszédkényszert okoz, tudatosan ellen kell állni neki.

@Köldök_szösz:

"non-stop fosás a hashajtótól"

Nem hashajtót kapsz, hanem fiziológiás sóoldatot. Ez átfut a bélrendszeren és kimossa belőle a trutyit. Nem ürül ki vizeletként, mert a benne lévő sókoncentráció azonos azzal, ami a szervezetedben van, nincs ozmózis.

Szaracén 2020.03.10. 10:44:56

Én 55 éves korom környékén voltam kolonoszkópiás vizsgálaton a János gasztroenterológiáján. Egyáltalán nem volt lehetősége az éber altatásnak, vagy egyéb fájdalomcsillapításnak Valójában az volt fájdalmas, hogy a kipurgálástól összelapult végbelet az endoszkóp felfújja, és ez erős bélgörcsökhöz hasonló fájdalmat okoz.
Szerencsére a vizsgálat eredménye negatív volt.

morcos68 2020.03.10. 11:11:25

Ez szerintem egy (alig) bújtatott reklámszöveg. Amúgy nem tudnám rászánni magam. Már a székletmintánál elakadna a dolog...

erkölcsi hulla 2020.03.10. 11:14:03

Altatás nélkül ezt nem lehet megcsinálni?
Volt akinek altatás nélkül csinálták?

gyurma6 2020.03.10. 11:30:29

Nem altattak, nem kaptam injekciot ( nem is kértem igaz), natuba ment. Nem volt kellemes, de kibirhato volt, találtak pár polipot amit le is szedtek , a doki mondta ezek kicsik, joindulatuak, de ha maradnak bármi lehet. Kocsival mentem , egyedül és ugy jöttem. Akartam menni utána ügyeket intézni, de az ápolónő mondta, nem ajánlja, mert bizony a gázok hangosan fognak kimenni. Igy hazamentem, jobb is , mert a felfúvódás azért nem volt kellemes. Olyan 3 ora mulva rendben voltam, étvágyam is lett.
10 nap múlva megvolt a szövettan eredménye, a doki mondta, hogy jól látta ő, hogy ez lesz. Annyi van, hogy 1 év mulva vissza kell menni, s akkor kiderül, hogy évente kell járni, vagy ritkábban. 66 éves vagyok, ennyit megér egy macerás nap.

MAC-Ka 2020.03.10. 11:43:13

Egyetértve egy előttem szólóval, beszéljünk arról is, hogy az adott korosztályban elvileg VAN ingyenes szűrés, de vajon tényleg? Én nem tudtam kivárni ezért saját, pénzes tesztet vettem, sajnos pozitív.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.03.10. 11:44:45

@erkölcsi hulla:

Pl. nekem.

@morcos68:

"Ez szerintem egy (alig) bújtatott reklámszöveg."

Az ingyenes szűrés reklámozásával nekem nincs semmi bajom, sőt!

MAC-Ka 2020.03.10. 11:49:36

Egyetértve egy előttem szólóval, beszéljünk arról is, hogy az adott korosztályban elvileg VAN ingyenes szűrés, de vajon tényleg? Én nem tudtam kivárni ezért saját, pénzes tesztet vettem... sajnos pozitív.
Államiban erre 3 hónappal későbbre kaptam időpontot, még nem kolonoszkópiára, hanem csak szakorvoshoz... Vagyis ment magánban, nyilván nem kevés pénzért, amire nincs mindenkinek lehetősége.
Csak megerősítem, altatásban semmi gond... a vénás anyag után egy mondatot váltottam az orvossal...és felébredtem... persze a levegő még akkor is kicsit kellemetlen, de ennyi...
Az eredmény szerencsére negatív, de ha tényleg baj lett volna, akkor vajon a 3 (vagy 4) hónap várakozás bagatell lett volna?

Péter A Hűtősfuvaros 2020.03.10. 13:02:31

@MAC-Ka: van ingyenes teszt. Kasler írt egy levelet, hogy menjek s háziorvoshoz a mintavevő készletért. Az asszisztens mondta, hogy nagyon kevesen használják ki ezt a lehetőséget, hiába kaptak ők is “meghívót” ☹️.

MAC-Ka 2020.03.10. 13:11:56

@Péter A Hűtősfuvaros: Igen, tudtommal már több mint két éve van ilyen... de Kásler valahogy nekem még nem írt levelet :) Talán sokan vagyunk a korosztályban és nem bírnák a laborok...vagy korlátos a pénz... nem tudom... ettől bonyolultabb dologra nem is gondolok... :)
De ha POZITÍV teszt után 3 hónapra kapok egyáltalán időpontot a gasztro-ra és addig aggódhatok... az nem túl "elegáns" eljárás.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.03.10. 13:20:20

@MAC-Ka:
A 3 hónap várakozás valóban nem túl elegáns. Azt azonban tudnod kell, hogy a teszt csupán a vért mutatja ki a székletben, aminek sokféle oka lehet.

Aggódni persze van okod s jogod, de azért gondolj már arra is, hogy korábban még ez a szűrés sem volt. A szűrés a jó irányban tett lépés, persze lehet és kell is tovább reszelni rajta.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2020.03.10. 14:42:02

Vastagbéltükrözés

Betegnek, ha sajog bele
s ha mar,
doktor bácsi kukkant bele
hamar.

Ám előtte a beteg még
éhez,
s hasat hajtva közelg a vég-
-éhez.

Rendelőbe bekíséri
párja,
ahol szuri, vénaéri
várja.

Nadrágjával földre hull a-
-z öve,
s mögötte cső (ettől hulla!)
jöve.

Hosszan fekszik fél oldalán,
balon,
s közben felfúvódik - talán
ballon?

Nyögdécselget: Fáj a henter…
- Ácsi! -
- dörren rá a gasztroenter
bácsi.

Végre vége, beteg mehet
haza…
- Széklet legyen, csak úgy ehet,
laza!!!

„Súlyos szakmai anakronizmus, azaz időzavar, költő úr! A rendelőbe érve előbb kell levennie a nadrágját és csak azután kapja meg a nyugiszurit! Arról már nem is beszélve, hogy bódult állapotban a páciens nem nyögdécsel, így az orvosnak sem szükségeltetik üvöltenie vele, érti?! Na, ne ijedjen meg, csak lazuljon el! Maga is meg a széklete is!” /Dr. Wégh Béla, gasztroenterológus/

„Nem fáj annyira olvasni, mint amiről szól és ez már vmi ismerve a költőt, bár most épp attól lenne jó ha épp oly szörnyű lenne a vers, mint a témát megélni...Lehetne részletesebb maga a folyamat lényegi része, kissé elnagyolt, nem jön át az igazi fájdalom érzet.” /P. Gergő, a költő reál végzettségű mérnökkollégája/

„Művészi (nem olvasói) igényű feltárulkozás. Az egyszerű halandó olyan mélységű bepillantást nyert az alkotó magánügyeibe, amelyről álmodni sem mert, nemhogy kérdezni. Ekkora alkotói proaktivitást nem könnyű megemészteni, de a tehetség kötelez. Éljen Endrénk és a társadalmi felelősségvállalás!” /F. Péter, a költő humán végzettségű mérnökkollégája/

„A művészet tükrözi a valóságot, és ha ez a valóság történetesen egy vastagbél, akkor azt. A költő egyedi bicegésű versszerkezete a szakrális bélmozgások ciklikus szabálytalanságainak ütemében halad egyre mélyebbre, a felszín alá. A jól kézben tartva induló témavezetés bódítás hatására történő szétesésével a költő az őrületbe kergetett világegyetem archetípusának dinamikáját szegezi szembe a jóléti társadalom renyhe emésztésével. Frady Endre kemény eledellel táplál bennünket és olvasó legyen a talpán, aki ezek után lágyan tudja tartani a székletét! E vers olvasása után két-három liter víz vagy gyógytea fogyasztása javallott.” /Pacal Puccolánné Ihaj Csuhajka, a Bölcsész Értelmiség Lapja (BÉL) irodalmi rovatvezetője/

„A vastagbél tükrözés, magyarul kolonoszkópia, mára már egy teljesen fájdalommentes beavatkozássá vált, amióta az elavult nagyátmérőjű ólomcsöveket hajlékony kisátmérőjű műanyag csövekre cseréltük. Szerencsére a bélbe, ami vastag, behatoló cső vége sem éles vas tag, hanem lekerekített légbefúvó lámpás kamera. A vénába kapott érzéstelenítő hatására bódult, vagy alvó páciens a vizsgálat során felfúvódik ugyan, de a befújt levegő a beavatkozás után természetes úton távozik. Ilyenkor célszerű alaposan kiszellőztetni.” /Prof. Dr. Habil-Debil Alfél Alfonz, a Magyar Tudományos Akadémia alagcsövező tagja/

„Mi ez a híg alpáriság, ez a hitvány elsőszámú szellemi közellenségesség?! Élt egyszer egy jelenleg a sírjában forgó költő, akinek az édesanyja a proletár családok és a kegyelmesék kimosott szennyesét a padlásra vitte száradni, míg ez a költészetet csak nyafogva ugató Frady Endre a saját szennyesét mosatlanul a pofánkba vágja és hangosan a képünkbe röfög! Anyám szerint higgadjak le, mert a laza széklet igenis fontos és nagyon is kellenek a rostok, hogy a székrekedt ember ne rostokoljon órákig a számára világot jelentő deszkákon! Jaj, mama, ne add már alá a lovat, mert arról is verset fog írni! A történelem latrinájába Frady Endrével!” /Puzsér Róbert, kritikus/

„Mozgáshiány miatt pang a bélműködése? Jöjjön el a zenés-táncos rendezvényünkre és mi kellően átmozgatjuk! Önt is várja a Keserű Show!” /Keserű Kenézné Rici Nusi, showwoman és hajtó/

Itt Texasban meg tudnám ütni úgy a talajt, hogy Budapesten egy földrengés elpusztítsa Frady Endrét, de egyrészt a magyarok még nem jelezték ez irányú igényüket, másrészt sajnálnám az összeomló Groupama Arénát. Apai nagyanyám, Csák Nóri ugyanis az Amerikába kitántorgása előtt a Fradiban volt műlovarnő. Über alles Franzstadt!” /Chuck Norris/

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2017/11/vastagbel-tukrozes.html

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2020.03.10. 14:45:17

Kolonoszkópia

Gasztroenterológián
Cső, mely hosszú, mint a lián,
Alagútba halad bele,
Mely az ember vastagbele.

Csúszva halad csőkamera
Jól kivilágítva, mer’ a
Doktor szeme, ami duál
Kizárólag így vizuál.

Csővégen fúvódik be lég,
S ha a páciens már elég
Túlfújt, orvosi hang magáz:
„Kész, ereszthet!” s föltör a gáz…

„Látjátuk beleim szümtükkel, dokturuk?!” /Homuvogymuk Isa, páciens/

„Köszönjük költő úr, hogy a jó szándékkal írt álszakszerűen dilettáns versével széles néptömegek előtt népszerűsíti az önfeledt vastagbéltükrözést! A népegészség érdekében arccal a belünk felé!” /Dr. Vastagh Béla, a Bél Flóra Klinika vezető gasztroenterológusa/

„Na, mi van kutyaütő költő úr! Csak nem belestek a beleibe? Muszáj volt megírnia?! Förtelem! NEM ENG.!!!” /Dögkeselly Taploncz, főcenzor és sintér/

„Légfúvok, világítok és kandikamerázok egyszerre! Kivetítem, hogy mi van belül! Van nálam királyabb médiaceleb?! Ugye nincs?! Na, cső!” /a cső/

„Frady Endre művészete a bensőjéből fakad. Leás a valóság legmélyebb bugyraiba és önmagából kiizzadott igazgyöngyöt hoz a felszínre. Tükröt tart a mélység sötét kürtőjének! E műve is egy kénes ízlésű gejzírként előtörő rusztikus létlíra! Ma megint többek lettünk általa!” /Tufay Etna, médiavulkán és kürtöskalács készítő/

„Habkönnyű bélfelfújt a gasztronómia témájában! Bestseller szagot érzek!” /The New York Times/

„Minden, amit tudni akarsz a vastagbéltükrözésről, de nem merted megkérdezni!” /Woody Allen/

„Mindennek van határa! Frady Endrének viszont nincs! Ezek szerint Frady Endre egy nagy semmi! Egy nagy büdös semmi! Ultragáz! Anyám szerint az ultra egy fehér por, de ő még sosem járt focimeccsen. Egy igazi ultra sárba taposná Frady Endrét, bélsárba! Fúj-fúj Frady!” /Puzsér Róbert, kritikus/

„Dömdödöm!” /Dömdödöm/

„Semmiféle gáz nem tör föl, továriscsi, mert tökéletesen urai vagyunk a helyzetnek! Senki se keltsen pánikot, mert könnyen bekövezhet egy igyí szudás málenkíj robot! Lenin él, Lenin élt, Lenin élni fog!” /Leonyid Iljics Putyinov, gázgyári főelvtárs/

„Hala Madrid!” /Gareth Bale (ejtsd: Geret Bél)/

„E verset látva szívesen megrúgom a költőt úgy, hogy a vastagbele a fejére tekeredve távozik a világűr irányába.” /Chuck Norris/

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.com/2014/11/kolonoszkopia.html

gigia 2020.03.10. 15:45:22

@erkölcsi hulla: csinálják altatás nélkül. Nekem 13 éve volt az első, szoptattam a koraszülött gyerekemet... meg amúgy sem ajánlottak semmi érzéstelenítést. Azóta évente vizsgálnak, soha nem kértem semmit. Túloznék, ha azt állítanám, meg sem érzem - de nekem ez még bőven a fájdalomküszöb környéke.

Kyria 2020.03.10. 15:55:57

Nekem colitisem van, csak az elsőt csinálták (volna) bódítás nélkül, de az első másfél perc után belátták, hogy jobb, ha beszúrják (vagy megsüketülnek). Bölcs döntésük volt. Utána kizárólag bódítva engedtem, az utolsót pedig már altatásban csinálták. Ettől függetlenül, borzalmas. Ami előtte van, az az éhezés, illetve a belek kiürítése, ami pedig utána van, az még szörnyűbb. Mire hazaértem - pedig egyetlen metrómegállót kellett utaznom és onnan 5 perc - minden ruhám ment a szemetesbe. Lehet, extrém eset vagyok, de én akkor is ezeket tapasztaltam. Ami természetesen senkit ne tartson vissza, mindössze arra akartam rávilágítani, hogy nagyon eltérő hatásai lehetnek...

euratom 2020.03.10. 18:19:38

Én meg most értem haza a virtuális kolonoszkópiáról. 2011-ben egy rendes volt, szépen tudtam nézni a nagy monitoron, hogy milyen szépen kitakarítottam a beleimet. Mivel nem volt érzéstelenítés, szedálás, ezért az örömöm nem volt felhőtlen. 2015-ben már szedálás/bódítás volt és ahogy leírták, a felkészüles volt a rosszabb, meg a szélzúgás utána. Ma meg (mivel nem találták a 2015-ös eredményeket, javasoltak egy virtuálist) ez majdnem olyan mint a “Domján féle agykontrollos” ;). Rendes 2 napos felkészülés, diéta és fosás. A különbség az előzőekhez képest az, hogy a CT asztalára kell felfeküdni, ahol lassan felfújják az embert majd 2-3 pozitúrában csinálnak felvételeket. Ezután, kiengedik a levegőt és lehet öltözni és kb egy hét múlva érdeklődni lelet ügyben. Lényegében az előkészület és a lufi állapot volt kellemetlen.
De kihagyhatatlan :)

élhetetlen 2020.03.10. 18:38:17

@erkölcsi hulla: “Altatás nélkül ezt nem lehet megcsinálni?”. De, és én jól is tettem, hogy azt választottam. Nem vagyok éppen karcsú, de a papírnaci még kényelmesen rám jött. Aztán, ahogy kezdtek felfújni, egyre jobban vágott a deréköv. Van egy ollójuk? A doki nem is értette, a nővér pattant, és elvágta a derékövet. Ha alszom, nem tudok szólni, elszoríthatott volna ott is, ahol már akadályozza a bennem mászó kukacot. Jó, ha az ember tud szólni, ha nagyon fáj, vagy baj van. Azt azért bevallom, hogy nem ilyen praktikus okokból választottam az ébrenlétet, csak jobban rinyáltam az altatástól, mint a fájdalomtól. 66 voltam, mikor először altattak.

élhetetlen 2020.03.10. 19:13:30

@euratom: “Lényegében az előkészület és a lufi állapot volt kellemetlen.”. A lufi állapot nem csak kellemetlen, de veszélyes is lehet. Nem véletlen, hogy úgy praktizálhatnak, hogy szerződésük van egy kórházzal, ahova vihetik a pacit, ha gond van. Magán rendelésem voltam, a barátnőm férje vitt be, még elröhigcséltünk, hogy most jól telepukizom a kocsiját. Hát nem. Hazaértünk, barátnőm jött, férj el. A gáz meg elindult, csak nem jó irányba. Hívom a dokit, akkor még csak azt mondja, hogy hívjam fél óra múlva, ha nem javult a helyzet. Én, ami eszembe jutott, mindent csináltam, lefeküdtem felhúztam a lábam, felültem, sétáltam, stb. Kb. másfél óra így, már ő is ideges lehetett, mert nem várta meg, hogy hívjam, ő hívott húsz percenként, és már a mentőt emlegette. A gyomrom, mint egy lufi. Aztán sikerült, és utána jött az a három óra, ami neked kapásból.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.03.10. 20:47:49

@euratom:

Ez a virtuális nem igazán teljes értékű vizsgálat, mert nem tudnak szövetmintát venni. A valódi kolonoszkópiánál ezzel szembenm több helyről vesznek, vehetnek szövetmintát, amit aztán elküldenek a szövettanra.

euratom 2020.03.10. 21:15:36

@Kovacs Nocraft Jozsefne: igen tudjuk, tudják, csak mivel az eddigiek, beleértve a tavalyi székletmintát is, egyelőre a virtuálist javasolták. Ha találnak valamit akkor jön az igazi. Egyébként mindezt a kórházunkba csinálták egy átfogó szűrőprogram keretében.

euratom 2020.03.10. 21:16:41

Most látom, hogy az, hogy az eddigiek negatívok voltak lemaradt. Bocs.

Satya54 2020.03.11. 08:19:38

@Látens Inszinuáció: Gratulálok a kitartásodhoz, a fantasztikus életerődhöz! Nagyon jó egészséget kívánok!

Satya54 2020.03.11. 08:28:34

@morcos68: "bújtatott reklám" Ugyan már! Mit reklámoztam? Orvost? Magán klinikát ? Tudatosan kerültem, hogy sem az intézmény, sem az orvos ne legyen azonosítható. Lehet, hogy csak ártok nekik, ha rájuk szabadítok néhány tucat embert. Bujtatás viszont tényleg volt a posztban : az endoszkóp a fenekembe. :-)

MAC-Ka 2020.03.11. 10:53:45

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Én speciel nem a sima székletvér tesztet csináltattam, az enyhe aranyeres problémák miatt, hanem az enzimest (M2-PK), de persze, lehet a teszt fals-pozitív, mint ahogy az is lett szerencsére. De pozitív daganattesztnél három-négy hónap nagyon sok... aki ilyenkor nem aggódik, az el sem megy megcsináltatni a tesztet.

MAC-Ka 2020.03.11. 10:55:23

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Én speciel nem a sima székletvér tesztet csináltattam, az enyhe aranyeres problémák miatt, hanem az enzimest (M2-PK), de persze, lehet a teszt fals-pozitív, mint ahogy az is lett szerencsére. De pozitív daganattesztnél három-négy hónap nagyon sok... aki ilyenkor nem aggódik, az el sem megy megcsináltatni a tesztet.
Persze, nagyon jó, hogy van ingyenes teszt, csak én a 2 év alatt kifejezett kérésre sem "jutottam hozzá".
süti beállítások módosítása