A jövő, menő!

A jövő, menő!

E-bike, több van benne

2022. július 25. - Satya54

Első elektromos kerékpárunkat a feleségemnek egy éve vettük meg azzal a céllal, hogy viszonylag normális utazósebességgel tudjunk még néhány kirándulást tenni, hogy egyikünknek se legyen túl lassú vagy túl gyors. A legolcsóbb kategóriát választottuk, mert 67 éves korban nem tervezünk évtizedekre előre biciklis kiruccanásokat. A megvásárolt bicaj nagyon bevált, amit egy Balaton kerüléssel próbáltunk ki ( 3 nap alatt ). A helyzet mindössze annyit változott, hogy az északi part egy-egy hosszabb emelkedője után nem én vártam a feleségemre, hanem ő várt a domb tetején, hogy levegő után kapkodva megérkezzek. Tavasszal ismét kiírták az EU által támogatott pedelec pályázatot így 100 ezer forinttal olcsóbban lehetett vásárolni elektromos kerékpárt. Néhány nap hezitálás után feladtam, az én férfi vagyok, nekem nem kell álláspontomat és megvásároltam ugyanennek a gyártónak ugyan ebbe az árkategóriába eső – vagyis legolcsóbb – elektromos biciklijét.

bici.jpg

A kipróbálás után rá kellett jönnöm, hogy milyen igaza van Forrest Gump anyukájának, amikor azt mondta fiának: „ Az élet olyan, mint egy doboz bonbon: Az ember nem tudhatja, mit vesz belőle.” Ez a nagyszerű mondás igaz az e-bike-okra is! Ugyanannak a gyártónak, ugyanabba az árkategóriába eső, igaz más nevű kerékpárja teljesen más kerékpározási élményt nyújt. Pontosabban az én estemben ez az élmény a bosszúság volt. Ekkor kezdtem el érdeklődni, hogy mi van ezekben a masinákban.

A feleségem biciklijén egy egész korrekt ledes display ( LED900 ) volt, amivel öt fokozatban tudta szabályozni mennyire segítsen neki a villanymotor. Az én kerékpáromon mindössze három fokozat volt. Az első éppen csak meglökte a vasat, a második úgy 10-12km/h sebességig, tehát nagyon sétabiciklizésig lehetett használni, a harmadik fokozatban pedig, mint az őrült úgy ment a masina. Természetesen ezt az e-bike-ot is egy Balaton-kerüléssel próbáltuk ki, ami úgy nézett ki, hogy a feleségem normálisan használta kétkerekűjét, míg én is az enyémet úgy, hogy legalább 70 százalékában a saját izomerőmmel hajtottam. Amikor emelkedő jött, vagy erős volt a szembeszél akkor felnyomtam 3. fokozatba és szinte erőkifejtés nélkül mentem. Könyörgöm én nem ilyen lovat akartam!

Itthon azonnal szétkaptam a masinákat és kiderült a két kerékpár karakterisztikájában jelentkező óriási különbséget a controller okozza. Míg a ’jól’ működőben KT (Kuteng) addig az újabb masinában Lishui típusú vezérlő elektronika van szerelve. Az Interneten mások is panaszkodtak a Lishui-ra, míg érdekes módon olvastam olyan kommentet is, aki védelmébe vette. Ezt a vackot, gondoltam? Azonnal megszületett az elhatározás, hogy lecserélem a Lishui-t, KT controllerre. KT controllerek és display-jek tucat számra kaphatók az Aliexpressen. Még a controller megrendelése előtt rá kellett jönnöm, hogy nemcsak az elektronika más, hanem más kábelköteget is használnak a kínai gyártók. Ez vagy újabb költséget vagy egy csomó vezeték forrasztgatását jelentette volna, ami nem megoldhatatlan, de mégis…Tovább olvasgattam az Interneten…

Ha elektromos kerékpárodat KT controllerrel szerelték - akkor szerintem szerencsés vagy – az elektromos rásegítés úgy működik, hogy az a motoron átfolyó áramerősséget szabályozza. 1 fokozat a motor teljesítményének kb. 20%-át adja hozzá izmaid teljesítményéhez, a 2. fokozatban a motor teljesítményének a 40 %-át kapod meg segítségül. Értelemszerűen ötösben a teljes motorteljesítményt. Ez sík úton azt jelenti, hogy kiválasztasz egy neked kellemes fokozatot, jellemzően 1,2 és könnyedén biciklizel. Ha emelkedő vagy erős szembeszél jön, fel kell váltani.

lishui.jpg

Ezzel szemben a Lishui teljesen más elven működik. Az egyes fokozatokhoz sebességek vannak hozzárendelve, és az elektronika segít abban, hogy ezt az utazósebességet minél hamarabb és könnyebben elérd. De ha úgy érzi, hogy ez neked saját erőből is megy, akkor befejezi a segítségnyújtást. Ha ez a sebességhatár pl. 22 km/h akkor 18km/óránál még jelentősen segít a motor, 21km/h már alig. Két dolgot tehetsz, vagy 18-21 között tartod a sebességet és így magadnak dinamikusan veszed igénybe a segítséget, vagy egy fokozattal fentebb kapcsolsz és ugyanezt eljátszod 23-26 között. ( persze nem az eredetileg hozzáadott display-jel, az használhatatlan ) A KT-vel szemben egy kisebb emelkedőnél nem kell váltani, hiszen a sebesség esik, a vezérlő pedig növeli a teljesítményt. Érdekes, ha egyszerre vettük volna bármelyik bicajt azt gondoltuk volna ilyen a pedálszenzoros elektromos kerékpár. Végül is úgy döntöttem veszek mind a két biciklire egy új displayt, hogy megnézzük. mi van bennük.

lcd3.jpeg

A KT–s bicaj egy LCD3 típusú új display-t kapott ( 48 USD ) ami rengeteg új paraméterezési lehetőséget és információt mutat meg. A kerékméret beállítása után kerékpáros óra, napi kilométer, összes km, de mutatja az akku töltöttségét, feszültségét, a motor pillanatnyi teljesítményét, a külső hőmérsékletet, a motor hőmérsékletét, természetesen a pillanatnyi sebességet, átlagsebességet, be lehet állítani a maximális sebességet. Ha a lefelé váltó gombot pár másodpercig nyomod, akkor kb. 5km/h sebességgel tolja a kerékpárt. ( Ezt később kipróbáltam, az előző display is tudta, de sehol nem írták. ) Ugyanakkor ennél sokkal érdekesebb, hogy ha a lefelé váltás gombot 7km/h felett 5mp nyomod akkor bekapcsol a ’tempomat’ azaz a tartja a kerékpár a sebességét ugyanúgy, mint az autóknál, míg hozzá nem érsz a fékhez vagy a gázhoz, esetünkben a pedálhoz. ( Ehhez a controller-hez árulnak még gáz-kart is, nagyjából olyat, mint az elektromos rollereken. Először gyerekes butaságnak tartottam, majd rájöttem, ha a munkahelyeden nem tudsz átöltözni, lefürödni, milyen nagyszerű dolog úgy munkába menni, hogy nem kell hajtanod csak a gázkart húzni. Aztán hazafelé akár 0 fokozatban is edzheted magad. )

ldisplay.jpg

A Lishui is kapott egy új DASHI C500 displayt ( 44 USD ). Érdekes módon csak ez az egy típus volt kompatibilis a controllerrel az egész Aliexpressen, ami azért nem jellemző. Ez is tudja a kerékpáros óra funkcióit. Tudja tolni a bicit, de nem tudja a ’tempomatot’ . De az igazi nagy változást az jelentette, hogy három helyett öt sebesség fokozatot kaptam, ami itt valójában nem a motor teljesítményét jelenti, hanem egy kívánt utazási sebességet. A feleségem a KT vezérlővel az 1, 2 fokozatokat használja, míg én a 3. fokozatban hajtok hasonló sebességgel, ugyanakkor nap végén nekem egy picit több elektromos energiám marad az akkumulátorban. Szóval mind a kettő pedelec, csak teljesen más. Pozsonytól – Párkányig legnagyobb örömünkre ki is próbáltuk az átalakított bicókat. Egy kicsit még mindig fáj a szívem A KT-ért, de ezzel az új display-jel már jól használhatóvá vált a Lishui vezérlős drót szamár is.

Az átalakításhoz mindössze egy csavarhúzó szükséges. Áramtalanitás, a régi display leszerelése, az új felszerelése. Az vásárláskor WP jelzésű, rövid vezetékes ( kb. 30 cm ) vízhatlan ötpólusú csatlakozós kijelzőt rendelj. A csatlakozók cseréjével már kész is a hardver. Már csak a paraméterezés és a setup van hátra.

Ezek a legolcsóbb elektromos kerékpárok, és mint láthatjuk, több van bennük, mint azt első látásra gondolnánk. Kár, hogy erre nem a gyártók hívják fel a figyelmünket!

( A fenti display cserék nem járnak a kerékpár fizikai átalakításával, de a garancia esetleges elvesztéséért nem vállalok felelősséget.) 

A bejegyzés trackback címe:

https://jovomeno.blog.hu/api/trackback/id/tr4217891083

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása